Min historia del 1 - Fatima

Man brukar säga att en bild säger mer än tusen ord, denna bild är ett minne för mig.
Detta är en början på den otroliga resan jag har färdats i, i 5 års tid nu.



Åren 2006-2007 fanns de bara en sak i huvudet på mig.
Och de ordet löd Hästar, Hästar, Hästar.
Jag hade precis börjat i en högre grupp på ridskolan, där vi fick börja galoppera lite smått.
Vilket var superkul.
När man är hästtjej, som ja varit i nu i 11 års tid, lär man sig att hästar kommer och går.
Speciellt på en ridskola som måste ha fullt fungerande hästar, annars är de inte lönt.
Detta var första gången, min dåvarande favorithäst Fatima började bli till åren.

De var slutet på Oktober, 2007.
De var fredagkväll, och som alla andra fredagkvällar var jag i stallet och hade precis ridit lektion.
När jag gick till kranen för att tvätta bettet, hör jag min ridlärare säga.
"Ja, de är synd att hon börjar bli till åren".
Fatima hade då vilat några ggr i veckan för att hon började, ju som sagt bli till åren.
Dålig rygg hade hon börjat få, och se dåligt.
Inte hade ja, som då var 12-13 åring tänkt att, de var hejdå till min pärla.
Nej, hon behövde bara vila några veckor och sen var allt bra igen! Eller?

Veckorna gick, o de gick mycket rykten på ridskolan om att Fatima skulle bort, avlivas, slaktas.
Jag brydde mig inte direkt jätte mycket om de, utan var mer fokuserad på att ta hand om min sköthäst(och faktist min första) Magnum.
Magnum och Fatima hade spilta bredvid varandra, så jag hörde ju hur de tasslades och tisslades i spiltat bredvid o hur de gick in o ut folk där hela tiden.

Veckan innan, fredagen, då ja precis hade ridit klart kom de ut offentligt.
Fatima och Dalija (ett annat fuxsto), skulle avlivas.
Jag gick hem, och grät.
3 dagar i sträck grät jag.
oavbrutet.
Ingen skola under de 3 dagarna.
Jag åkte upp till ridskolan, bara för att pussa på henne o berätta att ja älskar henne, tusen gånger om.

Den 26 Novemver 2007 såg hon sitt sista ljus.
Jag hoppas nu att mitt hjärta har de bäst, och springer smärtfri på massvis med ängar och betar gräs.

Del 2 får ni ngn dag fram igenom!




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback