Seg, Stressig & Kall

Go'kväll på er, läsare! Hoppas er lördag har varit bra, min har iallafall varit både seg, stressig och kall. 
 
Vaknade 15 min innan klockan skulle ringa imorse, riktigt segt men gick iallafall upp och ut i stallet. Fårisarna var mer huliganiska än vanligt och alla skulle ha mat samtidigt, men flasklammet var nog värre än värst.. hon skrek oavbrutet i 30 min tills jag hade tid att ge henne sin mjölk.. haha hungrig huligan? JA. Kvigorna var oxå huliganiska, har dom inte fått mat i veckan eller? Haha, dom var värre än värst just idag! Efter att ha gett dom mat så hade klockan närmat sig nio och jag gick då iväg för att äta frukost, havregrynsgröt, grovt bröd och juice - supergott! Gick sen ut för att göra resten av sysslonra, strö, sopa, nappa flasklammet igen, hämta mulen osv. De tog hela förmiddagen så hann precis klar till lunch. 
Vid 13 var jag ute igen, och såg då att en tacka inte ätit upp sitt kraft, vilket dom älskar. Hon hade knappt rört sitt ensilage eller vatten heller.. så blev lite orolig när hon vara låg ner så tog tempen, 39,2 hade hon och de är ingen feber hos får. Så ringde chefen o frågade vad ja skulle göra, så nu får hon en näve betfor tillsammans med kraften. Så på eftermiddagen gav jag henne de och då petade hon bara ut betforen.. så ska ge henne en näve ikväll oxå och se om hon äter upp de, hon piggar på sig om hon får lite socker. Sen när jag var klar med de så kom ja på att sufflock-fåren inte hade fått sin nya bal öppnad, kvigorna ute hade ingen mat kvar o ja hade inte fyllt ensilagevagnen. Men tjejen i ladugår'n var i fullgång med att mjölka, så ny bal till kvigorna får de bli imorgon och får öppna den nya balen till fåren imorgon. Ja,så de vart lite stressigt och klockan bara rann iväg! 

När jag kom in strax efter 16, tog då en dusch för att värma upp mig och sen gjorde jag iordning middag, underbart gott! Sen somnade jag utslagen i soffan under hästhoppningen och vaknade en timme senare, en skön powernap! Är dock fortfarande lika trött och slö, och de blåser riktigt mycket ute nu.. vill inte ut och kvällsfodra sen.. men aja, hästarna och fårisarna måste ha mat och tillsyn! Nu ska jag o Natta mysa till de med chockladmousse! 

Puss&kram! 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback