Läran att älska dig själv

Ett av valen man har är livet, är att antingen så lever man fullt ut och kämpar med att vara självsäker och kör gärnet, för man vet att man klarar det. Eller så är man som jag var, försiktig, liten och tillbakadragen. Att vara så är inget bra, då kommer man ingenstanns i världen. Jag vet, de är inte lätt att älska eller acceptera sig själv med alla krav som ställs nu för tiden. Jag är tonåring i dagens samhälle, jag vet hur svåra kraven är och vilka minimum som ställs på ungdomarna. Jag är själv där. Och jag har själv varit i den kristen att jag inte förstår att jag duger precis som jag är. Jag har försökt att svälta mig själv, över tränat osv för att försöka passa in. Nu har jag äntligen förstått, att de är insidan som räknas och inte utsidan. 

Men att få ett bra självförtroende och kunna älska sig själv i alla situationer, är inte lätt. Livet är ingen dans på rosor, men du lär dig något nytt hela tiden. De kan ta dagar, månader eller år för en person att acceptera att man duger. De är svårt, men de går! Här får ni tre tips om hur du stärker din självkänsla. 
 
Ett. Stå inte framför spegeln och säg till dig själv alla fel du har. Stå framför spegeln och säg alla BRA sidor du har. Det är somsagt inte utseendet som räknas, utan insidan. 
 
Två. Sluta jämföra dig med andra i din omgivning. Alla människor är unika och ingen är den andra lik. Du kan aldig bli som den du ser upp till. 
 
Tre. Slå tillbaka mot de negativa tankarna. Tvinga fram de positiva-tankarna om dig själv. Säg att du är fin i den klänningen, du ser inte tjock ut och ingen kommer glo ut dig. 
 
Lycka till!
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback