Tre små vita lamm

Go'kväll på er. Hoppas er första lediga dag har varit bra, själv har jag slitit och kämpat, men jag har klarat mig igenom denna dag! 
 
Inatt så sov jag som en stock, ångestmedicinen hjälpte nog så jag somnade fort och gott i sängen, trotts att jag var ensam. Men imorse var jag sjukt trött, för medicinen håller i 12 timmar så lagom innan lunch var jag piggare. Men förmiddagen gick bra. Gav alla djur frukost innan jag själv hade min frukostrast 08:30-09:00 innan jag fortsatte med alla sysslor som strö, fixa mineraler, kolla vattenkoppar, kolla alla djur ute på beten runt gården osv. När jag kom tillbaka till fårhuset så upptäckte jag en tacka som uppträdde sig märkligt, o en av dom tackorna som ska lamma nu under de kommande veckorna. Så jag stängde in henne i en box så fick hon mat och vatten. Inget mer med de, hon åt och drack som vanligt, men var lite orolig emellanåt. 

Tog lunch vid 12 och efter de fixade jag iordning resten av de resterande dagliga sysslorna, räknade in får, kollade betäckning, gav baggarna lite mer ensilage och fixade allt hos ungdjuren. De tog extra lång tid idag, då ensilagen dom får nu är riktigt blött och jobbigt att portionera ut, så de tog ungifär 1,5 timme innan jag var klar med allt. Efteråt så åkte jag tillbaka till fåren, för att ge dom eftermiddagsmaten och kolla till tackan. Såg inget speciellt med henne, så gav henne lite extra mat och vatten. Så gav alla sitt kvälls ensilage, och då började de hända grejer med tackan. De andra lammningarna så har dom fått dra ut lammen då dom varit så stora, så för säkerhetsskull så hämtade jag en i stallet, men hon kunde inget om lammningar så vi hämtade en av får-lärarna som var med nere i fårhuset och hjälpte mig. Helt plötsligt när vi vände ryggen till så låg de där en liten lamm-bäbis och splattrade. De tog alltså några sekunder när vi vände ryggen åt henne så fick hon den. En stund efter den så kom de en till, och lika fort den. Sen lugnade de ner sig ett tag så jag stack hem och åt middag, kom tillbaka en halvtimme senare för att se om de tredje lammet lr efterbörden hade kommit. Vilket de inte hade. Men så fort jag vände ryggen till så kom de förstås ett tredje litet vitt lamm. Alla tre var lika stora, pigga och snabbt uppe på benen och snuttade på mamma. Så de gick så bra med lammningen! 

Var ute hos dom nu vid 21-tiden o då hade efterbörden och allt kommit ut, så allting var bra och lammen var uppe o gick, hon mamman åt och drack som hon skulle. Skönt att de gick bra för förra lammningen gick de inte så bra.. 
Nu har jag nyss kollat klart på Downtown Abbey och ska nu sätta på en film och somna till, ny jobbdag imorgon! Puss 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback