Resan mot det nya jag - hur går det?

"Resan mot det nya jag - hur går det?" är rubriken. Det är väl nu jag ska ta upp allting mellan besöken hos psykologen till hur det går med maten till de psykiska måendet med alla dess tankar. Så det är väl bara att börja. 
 
Psykolog-besöken går inte alls bra. Jag skrev att mitt mål var att gå dit, känna mig trygg och tycka att de är "okey att gå dit". För egentligen vet jag bara att dom vill hjälpa mig, fast min hjärna säger något helt annat. Det jag skrev då, var den första gången jag varit där då min kurator (som är en av mina tryggheter) var med mig, satt bredvid mig och lämnade mig inte. Då kändes de helt okey att gå dit trotts mina känslor som sprutade inom mig. Nu, de senaste gångerna har jag gått dit själv och de har blivit värre för varje gång jag går dit. Är osäker på människorna runt omkring mig och kan säga att det är vissa riktiga psykfall där som får mig att känna att "jag passar inte in här". Jag är rädd när jag sitter i väntrummet, ser dessa människor som ser ut att precis kommit ut från psykhemmet och behöver hjälp nu, genast. Detta är inte för att vara elakt mot dom, eller peka ut någon. Det är så jag uppfattar dom och dom behöver vara mer där än jag, som alltid har velat klara saker och ting själv och det har jag gjort sen 2007 då allting startade. Jag sitter inprincip och skakar av alla känslor som säger till mig att försvinna därifrån. Det brukar kännas bättre efter man varit där och tagit sig igenom detta, det känns bra för stunden men sen ser jag bara de negativa och mår riktigt dåligt när jag ska dit igen. 
 
 
Skev kroppsuppfattning - Jag tänker på det, varje gång jag ätit, speciellt när jag ätit onyttigt, hur tjock, ful och äckligt jag är. Jag kan inte undvika onyttigheter oxå, älskar godis, för stunden och sen blir det ångest på det. De senaste dagarna har jag ätit dåligt oxå, endast ätit 2 riktiga middagar och det på resturang. Jag vill inte ta upp detta med psykologen, det är jobbigt att prata med sånna saker när jag inte känner mig trygg med henne. Det är fortfarande jobbigt att handla jeans, chinos osv, då jag känner mig tjock och inte kan få på mig något. Det spelar ingen roll vad folk säger, att jag är smal och inte tjock, så är det inbyggt i min hjärna att inte ta emot de. Utan bara stöta bort tankarna. Men jag kämpar mot dessa känslor och testar på ändå, trotts allt. 
 
 
 
Maten har nu gått bättre och sämre, till och från. Som jag skrev i de andra har jag endast ätit 2 ordentliga måltider denna veckan, resten har jag endast ätit lite eller skippat helt och hållet. Varje gång jag äter kött eller något mer matigare får jag skuldkänslor för det jag åt, känner hur kväljningarna vill komma upp men jag hindrar det. Tycker också det är jobbigt att äta när folk ser på, speciellt i skolan. Klassen, fine, dom känner jag innan och utan, men när de kommer till andra runt omkring som jag endast har pratat med och inte "känner" blir jag osäker. Detta är dock bara vissa dagar, medans andra dagar kan det gå jätte bra och jag skiter fullständigt i vad folk runt omkring mig gör och hur dom ser på mig. Det sitter väl i vilken humör jag är på
 
 
Pressen, stressen och att få höga betyg, är nog det som spökar mest i huvudet på mig. På skolan tänker jag nästan ständigt på saker jag MÅSTE göra för att fixa skolan. När jag säger "Nu skiter jag i skolan, jag orkar inte mera!!" så tänker jag oftast på det ändå, oroar mig för hur det ska gå och blir inre stressad av mina egna tankar. Jag vill inte bara komma ur Strömma som "hästskötare", jag vill bli någonting och de gäller då att hålla ut och plugga. Det tar mycket energi och helt fel energi. Sen att vara den "perfekta" hos mig själv, hinna med vännerna och inte känna att allting kretsar runt skolan 24/7 och kunna vara mig själv med dom, annars tappar vi bort varandra. Och att känna att, det duger med ett E eller med ett D, du behöver inte högre. Det kan kännas bra för stunden men jag vill mer, mer än vad som jag visar. Jag har alltid en inre press och stress, som en dag kommer ta slut på min energi. 
 
 
Självförteoendet är oxå en bergodalbana. Vissa dagar är jag vackrast, 100 % trygg med mig själv och strålar trygghet. Medans andra dagen blir jag tillbaka dragen, vill bara vara en i mängden och inte synas allt. Då är allting som var där ifrån som bortblåst. Den senaste tiden har jag dock känt mig stark, modig och vågat ta ut svängarna mycket. 
 
 
Jag vet vart jag har mig själv, hur jag reagerar i olika situationer och har nästintill alltid en plan B för att inte falla ur mitt liv totalt. Men ibland räcker inte en plan B, men när jag ramlar ur ramen försöker jag snabbt ta mig in på banan igen och hittar nya lösningar till de som är jobbigt. Såhär är det inte alltid. Jag tror det är viktigt att man ibland får ramla ur ramen helt och hållet, och långsamt bygga sig upp igen för att få tillbaka balansen i sitt liv. Få vara svag några dygn och sen bygga sig upp starkare än någonsin. 
 
Jag vet, att jag är en riktig fighter när jag sätter den sidan till, och med hjälp från min omgivning tar jag mig igenom det som är svårast för mig, utan problem. Jag är den personen som är envis, och ger inte upp allt för fort när det väl gäller!
 
 
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback