Ingenting är svart eller vitt

Hade en diskussion med en kompis igår om mina matproblem, som jag tänkte skriva ut här nu då de verkar uppfattas av folk att de bara finns Anorexia eller Bulimi som ätstörning. Men de finns oändligt många mer störningar som kan lika tex anorexia men man övertränar inte utan slutar bara äta men tränar normalt.
 
Jag har lidit av Hetsätning (ingen diagnoserad sådan dock), har dock haft influenser av anorexia genom att först hetsäta och sen inte äta normalt på 2-4 dygn efter och sen hetsäta igen osv men har inte övertränat. I andra perioder har jag haft som bulimi, spytt eller fått kväljningar efter jag ätit något. Har oxå haft dieter under hela min tonår, tex inte äta efter kl 20:00 och sen sänka de till kl 18:00 och höja kraven, fick inte ens dricka ett glas vatten och om jag var hungrig fick jag vänta till nästa morgon med att äta. De var lixom strikt förbjudet för mig att ens röra eller kolla på mat. De har varit en lång process att ta sig igenom alla faser om maten och vilket förhållande jag har till maten. Jag vet att jag inte är ensam om detta problem, utan de finns så många där ute som har problem med förhållandet till maten, träningen och sig själva att de blir problem i slutändan. Dåligt självförtroende, familj & släkt som pressar på en med mat hela tiden och medias skeva bild på en snygg tjej har nog gjort mig till att skapa och bygga upp dessa problem.
 
Jag skriver detta då jag faktist vill nå ut och säga Ni är inte ensamma. Jag förstår hur ensamt de kan kännas, man har ingen som bryr sig och hur svårt de är att hitta insperation i denna skeva värld vi lever i. Media's bild på tjejer där man ser både revben och höftben och kläder som är så små i storlekarna att man inte ens får in en arm i tröjan. De är svårt då att känna sig riktigt snygg och man inser inte att storleken är liten i just den storleken, utan man ser sig själv bara tjock och stor. Jag kan säga, efter snart 6 års kämpande, att jag fortfarande har svårt att testa jeans då jag tycker de är så hemskt att gå in i omklädningsrummet och så är de så tighta och skinny att man inte ens får dom över låren och höfterna. De är min verkliga skräck när jag handlar jeans, för jag får sån himla ångest efteråt.

De jag vill säga med denna text är att ingenting är svart eller vitt. Man kan inte säga att hetsätning inte är en form av ätstörning. Hetsätning är en blandning av anorexia och bulimi, de finns flera olika ätstörningar som har några delar från anorexia, bulimi eller från båda som ändå klassas som en ätstörning då man inte får ro när man ska äta, utan oroar sig för allt och lite till. Du som inte haft dessa problem, Hållkäften och förstå att de är en stor vardag hos många tonåringar och de är en ständig kamp mot sig själv!
 
 
 
Och till er andra som kämpar:
STAY STRONG
 
 

 


Bra skrivet! Jag vet hur det känns och till dig också, du är inte något av allt det negativa du hör i ditt huvud om dig själv.

Jag hoppas att jag kan ta mig ur skiten snarast för jag kommer inte kunna vara så stark som du är om jag kommer upp på sex år. Jag har bara haft mina problem i 1 år ännu. Men jag lever och jag ska göra det för det är jag värd och vet du?- Det är du också!

2014-08-02 // 00:49:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback