Mina tips för bra bilder - del 1


Hallå alla fotofantaster där ute!
Har som sagt fått bra kritik för mina bilder, därför blir jag jättesugen på att dela med mig av mina tips för en lyckad fototur! kommer oxå i del 2 visa mina favoritbilder som jag har tagit genom åren!

Först av allt: du måste ha en kamera som du känner att du klarar av, om du är helt nybörjare tkr ja inte att du ska välja en jätte avancerad systemkamera pga den var billig tex. du får självklart fota med systemkamera (och det är de jag rekomenderar) men det finns olika, det finns sånna som är lika smidiga och lätta som en kompaktkamera men tar lika bra bilder som en system, och så finns de stora tunga kameror för +50.000 som nog ingen privatperson har råd med (hähä..), det viktigaste är att man inte går förfort fram, utan de tar den tiden de tar.

Tips:
1. Humör - känn efter om du är sugen på att fota just idag. Om du är sur så blir det inga bra bilder alls, de kan ja skriva upp, haha!
2. väder - hur ser vädret ut? är det soligt, blåsigt, regnigt? de blir bäst foton om det är soligt, självklart.
3. hitta rätt vinkel - om du ska fota en myra så blir det inte bra om du står på två ben när du ska fota den, utan då får du lägga dig ner o komma ner i dens perspektiv, ja de låter hemskt men de blir bra bilder allt!!
4. få rätt ljus - om du är o fotar i solljus är det bra om du hittar ett bra ljus som får ett "djup" i bilden lr va man ska säga.. haha! Du märker när du ser på bilderna om det blir bra eller inte.
5. ha kul - det är de viktigaste av allt, om man inte har kul, så blir allting bara pannkaka!

fler tips kommer i del 2, håll utkik!

Love xx




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback